Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Terug

PressRelease 2019-05-16 plastique

CEO Delhaize Xavier Piesvaux kondigt vandaag de lancering aan van The Lion’s footprint, een ambitieus actieprogramma dat hij op alle fronten wil voeren om de ecologische voetafdruk van het bedrijf te verkleinen. Dit plan bestaat uit drie grote delen: een ambitieuze doelstelling om plastic neutraliteit te bereiken, een neutrale balans op gebied van voedselverspilling verkrijgen en koolstofneutraliteit! Met de hulp van alle medewerkers en aangesloten winkels gaat Xavier Piesvaux de uitdaging aan om van Delhaize de eerste Belgische retailer te maken die zijn ecologische voetafdruk neutraliseert. Ga naar www.delhaize.be/thelionsfootprint om de acties en engagementen van Delhaize te bekijken.

Pionier in het elimineren van zakjes voor eenmalig gebruik

"Wat plastic betreft, zijn we ons ervan bewust dat we ook een deel van het probleem zijn en zullen we werken aan een concrete oplossing", kondigt Xavier Piesvaux aan. "Samen met het team dat zich toelegt op duurzame ontwikkeling hebben we een plan opgesteld waarvan we hopen dat het tegelijk ambitieus, vooruitstrevend en zeer concreet is”. Het doel van Delhaize: een plan opstellen om plastic neutraliteit te bereiken. Delhaize heeft al maatregelen in deze richting genomen. Delhaize was met name de eerste supermarktketen die 10 jaar geleden plastic zakjes voor eenmalig gebruik aan de kassa verwijderde en vanaf 2018 herbruikbare tassen uit fairtrade katoen aanbood als alternatief voor de papieren zakjes in zijn groentenen fruitafdeling. Om verdere stappen in die richting te zetten en de vooropgestelde neutraliteit te bereiken, heeft Delhaize vijf sterke ambities geformuleerd: tegen 2020 (een jaar vóór de datum vastgelegd door de Europese ontwerprichtlijn) plastic voor eenmalig gebruik verbannen uit haar winkels; plastic zakken aan de kassa’s afschaffen1 en ook die voor het inpakken van bulkproducten, rPET-verpakkingen gebruiken voor 50% van haar drankverpakkingen tegen 2025, herbruikbare of recycleerbare materialen inzetten voor al haar verpakkingen en tot slot het gebruik van plastic met 25% verminderen tegen 2025. “Daarom zijn we van plan om eerst plastic daar waar het kan te elimineren of te verminderen, vervolgens prioriteit te geven aan recycleerbare verpakkingen en ten slotte te compenseren wanneer niet-recycleerbare plastic niet kan vermeden worden omwille van voedselveiligheid of de bewaring ervan. En omdat onze planeet niet kan wachten, leggen we ons engagement om plastic neutraal te worden vast op een realistische maar ambitieuze horizon die we in september 2019 zullen bevestigen wanneer de conclusies hebben van onze experts ”

12 ton minder plastic per winkel per jaar

"We bevinden ons nu in de groente- en fruitafdeling van Delhaize Nijvel," legt Xavier Piesvaux uit. "Het is een van de 10 Delhaize-supermarkten die geselecteerd2 werden om de nieuwe groente- en fruitafdeling te testen. De vernieuwing zit hem in de verpakking, of liever gezegd de afwezigheid ervan”.

Story image

In deze 10 testsupermarkten is er 80% minder plastic in de afdeling groente en fruit dan voorheen. Voortaan koopt Delhaize het grootste deel van de groenten en fruit in bulk en die worden, net zoals bij de groenteboer, ook zo aan de klanten aangeboden. “Op deze manier schrappen we gemiddeld 12 ton plastic per supermarkt per jaar. Uiteraard willen wij onze klanten ondersteunen in dit transformatie- en bewustwordingsproces door middel van informatie, inspiratie en beloning”. Zo zijn er nu bijvoorbeeld gratis gecertificeerde papieren zakken of herbruikbare katoenen fairtrade-zakken (voor € 0,5) ter beschikking in de afdeling fruit & groenten. Ook gaat het Lion's Footprint-logo zichtbaar zijn in de afdeling om onze inspanningen voor meer duurzaamheid te benadrukken. Vanaf september 2019, na de testfase, zullen de producten in de afdeling fruit en groenten die deze verandering ondersteunen en in lijn zijn met zowel onze kwaliteitseisen als die van onze klanten, stelselmatig in andere Delhaize supermarkten en aangesloten winkels (AD Delhaize, Proxy Delhaize en Shop&Go) worden ingezet. Dit is slechts één van de maatregelen in The Lion's footprint-programma.

Voedselverspilling tegengaan, een engagement dat we al lang hebben

De tweede component, het verminderen van voedselverspilling, houdt ons al lang bezig. Delhaize is één van de meest succesvolle bedrijven op het vlak van voedselhulp. Xavier Piesvaux: "Sinds 2012 hebben we een voedselrecuperatieprogramma waarbij we winkelproducten die bijna aan het einde van hun levenscyclus zijn aan voedselbanken en lokale goede doelen schenken.” 2018 was een recordjaar met meer dan 4,3 miljoen uitgedeelde maaltijden. Door de inzet van meer dan 145 lokale verenigingen werd 2905 ton voedsel gered. De inspanningen van Delhaize met betrekking tot voedselinzamelingen en - schenkingen worden maximaal versterkt binnen de bestaande voedselveiligheidsnormen. Wat niet weggeschonken kan worden, zal ook in de toekomst gebruikt worden voor energieproductie (biomethanisering). Hiermee, willen we ook een neutrale balans op gebied van voedselverspilling bereiken.

44% minder CO2-uitstoot sinds 2008...... een koolstofneutrale balans tegen 2021.

De derde doelstelling van dit omvangrijke programma is het bereiken van een CO2-neutrale balans in twee jaar tijd. " Met betrekking tot onze CO2-balans gaan we tegelijkertijd en op verschillende niveaus de strijd aan: op het hoofdkantoor, in de winkels, bij de leveranciers en natuurlijk bij het goederentransport.” Sinds 2008 is de uitstoot van Delhaize al met 44% verminderd, maar daar eindigt het niet. Om haar voetafdruk te berekenen en een reductieplan op te stellen, werkt Delhaize samen met CO2logic. “Zo zijn we van plan ons mobiliteitsbeleid te herzien en duurzamer te maken.” De bedoeling is om het hoofdkantoor en de winkels volledig CO2-neutraal te maken dankzij nieuwe technologieën, apparatuur, groene energie en veranderingen in het gedrag van elk van de werknemers die dagelijks zullen worden gestimuleerd. Het is ook voorzien om de bevoorradingsketen te herzien en te optimaliseren door nieuwe technologieën voor transportmiddelen te promoten en nieuwe leveringswijzen te introduceren zoals bijvoorbeeld de voorkeur voor dubbeldeksvrachtwagens. Voor het koeltransport maken we gebruik van cryotechnologie, een oplossing met een gerecycleerd natuurlijk koelmiddel. Vanaf juni zal Delhaize, voor de laatste kilometers tot haar Fresh Atelier in Brussel, de bakfiets gebruiken via haar partner urbike. Tot slot zal Delhaize haar leveranciers via een pact voorstellen om bij te dragen bij het waarmaken van haar ambitie.”

Actie zit in het DNA van Delhaize

Delhaize is sinds 1867 uitgegroeid van een kleine lokale kruidenierswinkel tot een belangrijke speler in de voedingssector en zet zich in voor het behoud van zijn eerste ambitie: het toegankelijk maken van kwalitatieve voeding voor Belgen. Xavier Piesvaux besluit: "Met de lancering van dit programma dat de toekomst van onze planeet wil verbeteren en garanderen, blijven we een evenwichtig, duurzaam en toegankelijk voedingsmodel verdedigen. Dit model lag Jules Delhaize, de oprichter van het bedrijf, nauw aan het hart en het beïnvloedt het leven van onze medeburgers nog altijd positief iedere dag opnieuw. ”

Contact

Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11

Delhaize Le Lion / De Leeuw

In januari 2020 telt het netwerk van Delhaize Le Lion/De Leeuw maar liefst 800 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop& Go en Fresh Atelier) in België en Luxemburg kan er een unieke winkelervaring en een hoogstaande dienstverlening worden aangeboden. Klanten kunnen ook online winkelen via www.delhaize.be en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize biedt een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten aan. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No Gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klanten voldoen. Delhaize, dat in 2019 een omzet behaalde van meer dan 5 miljard euro en een marktaandeel van 24,1%* had in België, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een internationale distributiegroep die actief is in 11 landen met ongeveer 372.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6 700 winkels, waar wekelijks bijna 50 miljoen klanten hun boodschappen doen. *Bron AC Nielsen 

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.