Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Terug

Trends: lokale, veganistische, biologische wijnen, uitzonderlijke wijngaarden, exclusieve innovaties bij Delhaize

Trends: lokale, veganistische, biologische wijnen, uitzonderlijke wijngaarden, exclusieve innovaties bij Delhaize

Opmerkelijk: helft van Delhaize-wijnen zijn vegan

Brussel - Vinolution Travels is een kans voor Delhaize-klanten en wijnliefhebbers om vier weken lang het verhaal te ontdekken achter hun favoriete wijnen. Tijdens deze smaakweken zullen Belgische en internationale, biologische, veganistische, lokale en biologische wijnen, innovaties "made in Belgium" en nog vele andere wijnen in de bloemetjes worden gezet. Van 12 september tot 9 oktober zal een selectie van meer dan 150 wijnen en schuimwijnen te ontdekken zijn in promotie. Zo biedt Delhaize iedereen de mogelijkheid om de (schuim-)wijnen en bubbels te vinden naar zijn/haar smaak. Met deze wijnbeurs hebben de klanten ook de mogelijkheid om de wijnbouwers en domeinen beter te leren kennen: ze wisselen verhalen uit, nodigen iedereen uit om hun terroir te verkennen, want door een wijn van Delhaize te drinken ontdekt de klant ook tegelijk de geschiedenis erachter. De wijnboeren openen de deuren van hun domein en delen hun verhalen en anekdotes rechtstreeks van hun Belgische, Franse, Europese of zelfs Zuid-Afrikaanse wijngaarden.

Voor een ontdekkingsreis dicht bij huis
Vinolution Travels is ook een kans om te ontdekken wat er in België gebeurt en om de vruchten te proeven van het harde werk van de telers van het vlakke land. In het assortiment die op de wijnbeurs worden voorgesteld, ondersteunt Delhaize de lokale producenten en zorgt het voor een 100% Belgische exclusiviteit. Het merk verbindt zich ertoe een gegarandeerd volume te kopen van een coöperatie van fruitproducenten in Haspengouw en zo een afnamen te garanderen. De wijnen worden gebotteld bij Delhaize en de eerste Belgische wijn die uit de kelders komt is een Cuvée Pinot, gemaakt in samenwerking met Jerom Winery. Deze wijn is exclusief beschikbaar bij Delhaize en zal dus in beperkte hoeveelheden worden verkocht. Er zijn slechts 10.000 flessen beschikbaar.

Natuurlijke wijn
Biologische wijnen zijn trendy en worden steeds meer zichtbaar in de winkelrekken. Dit segment en nieuwe technieken weerspiegelen een groeiende vraag van de consument naar een meer natuurlijke en milieuvriendelijke productie.

Veganistische wijn: een partner in 100% plantaardige consumptie

Wijn wordt gemaakt van gegiste druiven en is voor ieder gemiddeld individu een puur plantaardige drank; hier een veganistisch label op kleven kan abrupt lijken voor sommigen. Wijnbouwers en wijnmakers gebruiken soms echter producten van dierlijke oorsprong om een speciale "lijm" te maken. In het wijnproductieproces bestaat de collagefase uit het verwijderen van gistsporen in de wijn, in wijnjargon, dit proces wordt "klaring" genoemd. Er kunnen veel verschillende producten gebruikt worden om wijn te klaren: albumine (eiwit), caseïne, vislijm, gelatine, enz.

Voor producenten van veganistische wijnen is het mogelijk om deze eiwitten weg te laten. Om deze producten van dierlijke oorsprong te vervangen, gebruiken ze een plantaardige lijm op basis van erwten, tarwe of aardappelen.

De selectie van dit jaar is in lijn met deze keuze. Delhaize stelt voor om een assortiment van voornamelijk veganistische wijnen te ontdekken, exclusief op haar wijnbeurs. Nieuw in het assortiment is het Prosecco-assortiment van Anna Perenna, dat veganistische varianten bevat. De Italiaanse schuimwijnen van het merk worden zeer gewaardeerd om hun frisse en toegankelijke smaak. En wat de klant niet weet is dat 50 % van ons wijnassortiment beantwoordt aan de vegancriteria.

Biologische wijn: de natuur in het hart van de productie

De natuur neemt een belangrijke plaats in het leven van de wijnbouwers. Meer en meerwijnbouwers bekommeren zich om de natuur en het milieu. Eenzichtbaar gevolg hiervan is de groeiende populariteit van biowijn.

Onder de wijnen gebotteld door Delhaize is er een ruim aanbod aan biologische wijnen, waaronder de Best of Our Planet-wijnen. Alle wijnen in dit assortiment zijn uitsluitend afkomstig van biologisch geteelde druivenrassen. De missie van de wijnbouwers is om de plant en de bodem weer in ecologisch evenwicht te brengen: zij zorgen voor het ecosysteem door het organische milieu waarin de wijnstok leeft, te intensifiëren. De dynamisering van hun omgeving vereist de introductie van preparaten die zijn afgeleid van natuurlijke producten en de afwezigheid van alle stoffen die als schadelijk en onnatuurlijk worden beschouwd. Wijnbouwers gebruiken veel minder sulfieten en sommigen gebruiken de maankalender om hun druiven te oogsten. Deze atypische methode combineert biologische landbouw met een spirituele benadering waarbij de wijngaard het hart van de productie vormt.

Delhaize kan niet voorbijgaan aan de behoefte van haar klanten aan een meer verantwoorde en biologische consumptie, en daarom worden de biologische wijnen van Best of Our Planet op een milieuvriendelijke manier vervoerd. De bewaartanks van de wijnkelders van Delhaize bieden plaats aan ongebottelde wijn en de capaciteit van een tankwagen is twee keer zo groot als die van een vrachtwagen die gebottelde wijn vervoert. Dit vermindert het aantal trajecten en ook de CO2-uitstoot. Het merk versterkt door de vraag naar meer ecologische wijnen, vermenigvuldigt zijn ontmoetingen met wijnbouwers die op deze gebieden actief zijn en dankzij deze verrijkende samenwerkingen is Delhaize er trots op om 20% "biologische" wijnen aan te bieden in het assortiment van de wijnbeurs.

Een vleugje originaliteit voor het milieu
Wat telt bij het proeven van de wijn is natuurlijk de intensiteit van de aroma's en hun evenwicht, om nog maar te zwijgen van de lengte in de mond. In veel opzichten heeft de inhoud voorrang boven de verpakking. Met de Delhaize-selectie is het echter mogelijk om kwaliteitswijnen te proeven die verpakkingen met atypische formaten worden aangeboden. Tijdens de wijnbeurs promoot Delhaize wijnen die originaliteit en kwaliteit combineren.

Een bijzondere verpakking: wijn in een zak

Wijn in een fles? Het zou veel te gewoon zijn voor het merk Bivouac. Zij bieden hun wijnen liever aan in zakken, en dat gaat niet onopgemerkt voorbij. Wijn in een zak lijkt misschien nogal avant-gardistisch, maar deze verpakking heeft veel voordelen. Wijnzakken zijn een ideaal alternatief voor alle wijnliefhebbers die inzitten met het milieu. Aangezien deze verpakkingen minder ruimte innemen, is de CO2-uitstoot tijdens het transport tien keer lager dan tijdens het vervoer van flessen. Deze wijnzakken zijn niet alleen ecologisch, maar ook zeer praktisch: ze maken het mogelijk om de wijn tot zes weken na opening te bewaren, dankzij een verpakkingstechniek die de smaak van de wijn fixeert. Zo zal het mogelijk zijn om de hele zomer door aperitieven en picknicks te houden. Het merk Bivouac biedt zijn “pouch” zak van 1,5 liter aan voor alle drie de wijnsoorten: wit, rood en rosé.

Eerbetoon aan twee sprankelende vrouwen: Carol Duval-Leroy en Sandrine Logette-Jardin
In 1991 stond Carol Duval-Leroy aan het hoofd van een wijngaard. In die tijd was het ondenkbaar om een vrouw aan te stellen. 28 jaar later blijven de champagnes van het huis Duval-Leroy een referentie en Carol Duval-Leroy leidt trots het huis. Het wordt gedronken in sterrenrestaurants en gerenommeerde wijnwinkels, maar deze prestigieuze champagne kan ook in de Delhaize-supermarkten gekocht worden. Opgemerkt dient te worden dat de winkels van Delhaize de enige zijn die deze champagne sinds 1995 verkopen, afgezien van gespecialiseerde of gastronomische etablissementen.

Achter elke grote wijn schuilt een verhaal. Bij Duval-Leroy biedt Delhaize aan om het verhaal van Carol en Sandrine, aan het hoofd van een bedrijf en een kelder, te ontdekken. Revolutionair als ze waren, brachten ze veranderingen teweeg op dit grotendeels door mannen gedomineerde gebied. Carole Duval-Leroy heeft haar productie ook laten certificeren volgens ISO 9002, een kwaliteitscontrolenorm.

Duval-Leroy is 160 jaar geschiedenis en expertise en ter gelegenheid van deze verjaardag werd speciaal voor Delhaize de Cuvée ter gelegenheid van de 160ste verjaardag gemaakt. Met zijn heerlijke mix van pinot noir en pinot meunier is deze cuvée perfect voor elke feestelijke gelegenheid.

Een wijn voor ieder gerecht
Het kiezen van de wijn die bij je maaltijd hoort, is geen eenvoudige taak. Maar als het lukt om wijnen en gerechten op elkaar af te stemmen, biedt dit een veelvoud aan smaken die nog interessanter zijn dan wanneer ze elk afzonderlijk geproefd worden. Om het dagelijkse leven van haar consumenten te vergemakkelijken, heeft Delhaize food pairing-selectie gemaakt. Het boekje van deze wijnbeurs beveelt, met betrekking tot een selectie van flessen, een heerlijk recept aan dat ideaal is bij de wijn in kwestie.

Zo heeft Delhaize bijvoorbeeld voor bij risotto met spinazie en parmesaan een rosé geselecteerd: Roze Flamingo. Deze bleke rosé met toetsen van gele vruchten en bessen, een atypisch voorbeeld, zal de smaak van het gerecht naar voren brengen.

Innovaties
Naast het ontdekken en proeven van lokale wijnen, is de wijnbeurs een gelegenheid voor Delhaize-klanten en wijnliefhebbers om zich te vergapen aan de exclusieve innovaties van Delhaize.

De Discovery box: aanbevelingen op maat

Delhaize innoveert met deze doos die drie flessen van 75 cl bevat die geselecteerd zijn volgens een specifiek thema. De Discovery box zal in de winkels en online verkrijgbaar zijn en is perfect voor nieuwsgierigen of mensen die op zoek zijn naar een origineel cadeau. De huidige thema's zijn: Appellation, Bio en Occasion Discovery (€19,99) terug te vinden in de winkel en twee boxen exclusief online: Prestige en Discovery (€49,99) op Delhaize.be.

Wijnen in tubes: ontdekkingspakket van de bottelarij van Delhaize

Met deze innovatie laat Delhaize haar klanten een glas wijn proeven zonder een fles te moeten openen. Elke tube bevat de exacte hoeveelheid van een glas wijn en is ideaal voor mensen die hun verbruik willen beperken. Een selectie van de beste wijnen uit de Delhaize-kelders is nu te ontdekken in de winkel met een unieke stalenkit Deze kit wordt verkocht voor €9,99.

D-Vine: om te genieten van wijn bij een ideale temperatuur

Een thuissommelier? Dit zal mogelijk zijn met het D-Vine-toestel. Met dit toestel kunnen de temperatuur en de beluchting van de wijn in minder dan een minuut worden aangepast. Dankzij een in het toestel geïntegreerde sensor detecteert het apparaat de inhoud van de fles en giet de wijn in het glas op de juiste temperatuur voor de cru. Afhankelijk van de benodigde lucht wordt een beluchtingssysteem geactiveerd om de wijn te decanteren en zo de degustatie te perfectioneren. Zo is D-Vine de miniatuurwijnkelder voor het drinken van rode of witte wijn in ideale omstandigheden. De D-Vine zal worden verkocht op de e-shop Delhaize.be.

De eigen bottelarij van Delhaize
Delhaize onderscheidt zich door haar assortiment wijnen en haar expertise op dit gebied, maar ook omdat de winkelketen één van de grootste wijnbottelaars van België is. Jaarlijks wordt er zo'n 20 miljoen liter gebotteld in de wijnkelders. Het gebouw, gelegen in Osseghem (Brussel), bestaat sinds 1880 en is vandaag de enige industriële activiteit op de site.

Promoties: 2+1, -25%
De wijnbeurs biedt wijnliefhebbers de mogelijkheid om hun eigen wijnkelder samen te stellen en van zeer interessante promoties te genieten.
De klanten van Delhaize zullen vier weken lang kunnen genieten van kortingen op een brede selectie van witte, rode en roséwijnen en -bubbels: 2+1 gratis en -25% op een groot deel van het assortiment.

Story image

Delhaize Le Lion / De Leeuw

In januari 2020 telt het netwerk van Delhaize Le Lion/De Leeuw maar liefst 800 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop& Go en Fresh Atelier) in België en Luxemburg kan er een unieke winkelervaring en een hoogstaande dienstverlening worden aangeboden. Klanten kunnen ook online winkelen via www.delhaize.be en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize biedt een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten aan. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No Gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klanten voldoen. Delhaize, dat in 2019 een omzet behaalde van meer dan 5 miljard euro en een marktaandeel van 24,1%* had in België, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een internationale distributiegroep die actief is in 11 landen met ongeveer 372.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6 700 winkels, waar wekelijks bijna 50 miljoen klanten hun boodschappen doen. *Bron AC Nielsen 

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.

Contact

Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11