Delhaize steunt altijd lokale producenten, ook tijdens de coronacrisis
3 miljard euro jaarlijks geïnvesteerd in Belgische productie Ontdekking van het parcours dat lokale ondernemers hebben afgelegd
01/07/2020Brussel - Naast de kwaliteit van haar producten heeft Delhaize er altijd veel belang aan gehecht dat ze van Belgische oorsprong waren. De crisis heeft geen negatieve impact gehad omdat het voor Delhaize essentieel is om haar producenten te allen tijde te steunen. Nieuw talent ontdekken en deze ondernemers helpen groeien en hun activiteiten ondersteunen, dat is waar de aankoopteams van Delhaize het meest van houden. De tijd is dan ook gekomen om een aantal van deze gepassioneerde mensen die zoveel succes hebben in de rayons in het zonnetje te zetten.
Voortdurende ondersteuning en langetermijn partnerschappen
De supermarktketen met de leeuw is altijd een trouwe partner geweest van de Belgische producenten. Voortbouwend op haar geschiedenis en 152-jarige bestaan, is Delhaize erin geslaagd om met vele Belgische ondernemers en bedrijven samen te werken om stevige en langdurige partnerschappen op te bouwen. Zodra de vereiste kwaliteit en volumes aanwezig zijn, wordt er systematisch lokaal aangekocht. Zo wordt bijvoorbeeld 70% van het assortiment van het uithangbord in België aangekocht. Dit komt neer op een investering van 3 miljard euro per jaar in lokale productie. Er liggen meer dan 1 200 lokale producten in de rayons van Delhaize op nationaal niveau en 1 400 op regionaal niveau.
Steun aan jonge ondernemers
Michael Labro, oprichter van PMSweet, en Nathalie D'Harveng, oprichter van Nats Rawline, zijn twee jonge ondernemers die actief zijn in de patisseriesector en die enkele jaren geleden besloten hebben alles op te geven om van hun passie hun beroep te maken. Ze hebben elkaar ontmoet via Delhaize en werken sindsdien samen om hun producten te ontwikkelen en te evolueren.
Nathalie D'Harveng legt uit hoe haar samenwerking met Delhaize van start ging in 2017: "Ik maakte vroeger rauwe, glutenvrije en veganistische taarten in mijn keuken. Op een dagstuurde ik een e-mail naar Delhaize en Julie Conti, destijds aankoper in de categorie bakkerij/patisserie, heeft mijn leven veranderd. Ze ging akkoord om mij te ontmoeten en vond mijn producten geweldig. Ze hielp me een producent te vinden zodat ik in grotere hoeveelheden kon produceren en een samenwerking met Delhaize kon opstarten. Ze stelde me voor aan Michael Labro en Philippe Lhoest en van daaruit is mijn samenwerking met hen ontstaan". Michael Labro maakte ook macarons voor zijn plezier, zonder te proberen een activiteit te ontwikkelen. Maar vijf jaar geleden besloot hij contact op te nemen met de aankopers van Delhaize om zijn gezouten macarons aan te bieden. Hij legt uit: "Wij waren de enigen die het suikergehalte van de schelpen van de macarons konden verlagen om een perfect evenwicht tussen zoet en zout te hebben. We hebben ook zoete macarons aangeboden. Na een groot succes tijdens de eindejaarsfeesten wilde Delhaize de samenwerking voortzetten ". Sinds hun ontmoeting van drie jaar geleden werken Michael en Nathalie samen aan veel verschillende projecten. Dankzij deze samenwerking heeft Nathalie haar productassortiment kunnen uitbreiden en kan Michael erop rekenen dat Delhaize jaar na jaar steeds grotere volumes bestelt. Dit betekent dat ongeveer 100 mensen met plezier samenwerken met PMSweet.
Allebei hebben ze Delhaize aangesproken omdat ze de insteek "innovatie" en "kwaliteit” van het merk delen. Voor Nathalie D'Harveng: "Opstarten met een uithangbord als Delhaize was mijn droom, want het geeft me echt een kans op succes. Het is het meest innovatieve merk in België, dat gezonde en kwaliteitsvolleproducten aanbiedt. Het was dus met hen dat ik zin had om de Belgische consumenten te laten kennismaken met Raw Cakes”. Michael Labro gaat in dezelfde richting: "Ze lieten me geloven in mijn project. Ik heb me eerst tot hen gewend omdat ik vond dat onze zeer artisanale en kwalitatieve producten, gemaakt met nobele grondstoffen, zeker zouden thuishoren in hun rayons. Delhaize is voor ons een springplank geweest".
Nats Rawline kon ook rekenen op de steun van Delhaize bij de lancering van haar producten. "Delhaize heeft me goed geholpen op het vlak van communicatie, of het nu op radio, TV of via de folder is. Ik heb ook een jaar geleden een kookboek uitgegeven en Delhaize verkoopt het in de winkels. We ontwikkelen samen nieuwe producten en bundelen al onze ideeën", legt de oprichtster van het bedrijf uit. De afgelopen drie maanden hebben klanten massaal droge producten gekocht, en minder verse producten. De verkoop van de Raw Cakes is in deze periode licht gedaald. Daarover zegt Nathalie D'Harveng: "Delhaize, één van mijn grootste klanten, is onze producten blijven bestellen. Zonder hen zou het voor mij zeker moeilijker zijn geweest om mijn bedrijf in stand te houden tijdens de crisis.
Partner door de generaties heen
Sinds 1993 is Delhaize partner van Yummy Bakery, een Brugs bedrijf dat gespecialiseerd is in de productie van traditionele pannenkoeken. Sara Geldhof, mede-eigenaar, vertelt het verhaal van het familiebedrijf: "Toen Delhaize in 1993 voor het eerst contact met ons opnam, waren voorverpakte pannenkoeken nog niet beschikbaar op de markt en Delhaize wilde er absoluut hebben. In het begin waren onze ouders niet geïnteresseerd omdat de hoeveelheden aanzienlijk groter waren dan ze aankonden. Maar het was een te mooie kans om te laten schieten, dus zijn ze ervoor gegaan." Dankzij deze samenwerking konden ze niet alleen een eerste grote retailer als klant krijgen, maar konden ze vooral ook het grote publiek laten kennismaken met hun product.
Sindsdien heeft het bedrijf groei kunnen creëren en de daarmee gepaard gaande aankoop- en productiecontinuïteit. "We zijn in de loop der jaren samen met Delhaize uitgegroeid van een lokaal product tot een pannenkoek waarvan het hele land houdt", legt Sara Geldhof uit. Een wederzijdse loyaliteit en trouw die van onschatbare waarde is gebleken tijdens de coronaviruscrisis. Delhaize steunde Yummy Bakery door bestellingen te blijven plaatsen. "Dus we hebben ons niet verveeld! ", erkent de mede-eigenaar.
Stabiliteit om te investeren en te groeien
Tamarind Foods is een zelfstandig Belgisch voedingsbedrijf dat gespecialiseerd is in het leveren van verse en lekkere voedingsproducten. Na meer dan tien jaar met Delhaize te hebben samengewerkt, is de onderneming blijven evolueren en heeft ze veel veranderingen doorgevoerd. Ten eerste op operationeel niveau, door middel van investeringen in productieruimte en -machines. Het heeft ook het kwaliteitsteam uitgebreid om een optimale voedselveiligheid voor de consument te garanderen (BRC Grade A en SAC). Tot slot heeft het bedrijf zijn ‘R&D’ eenheid georganiseerd om regelmatig innovatieve projecten bij te dragen. "Tamarind Foods is dankzij en met Delhaize gegroeid en daarom heeft Delhaize nog steeds exclusiviteit",legt Frédéric Teichmann, Directeur Aankoop en Ontwikkeling, uit.
Samenwerken met Delhaize was een voor de hand liggende keuze, vooral omdat de onderneming dezelfde waarden deelt als de supermarktketen. "Net als Delhaize doen wij er alles aan om klanten te binden door een gezonde, hoogwaardige service en producten tegen de juiste prijs aan te bieden en door innovatieve oplossingen te zoeken, zowel op gebied van productkeuze als van verpakking", vervolgt Frédéric Teichmann. Dankzij deze ‘win-winrelatie’ met Delhaize, gebaseerd op kennis en wederzijds begrip, is Tamarind Foods in staat om de productievolumes te voorzien.
Tijdens de crisis veranderde het consumentengedrag van de ene op de andere dag, waarbij de consumenten vooral terugvielen op basisbehoeften. Dit resulteerde in een sterke daling van de omzet van Tamarind Foods. Toch kon het bedrijf rekenen op Delhaize om zijn producten in de rekken te houden. "Zonder Delhaize zouden we waarschijnlijk gedwongen zijn geweest het bedrijf tijdelijk te sluiten, omdat al onze andere activiteiten werden onderbroken", besluit Frédéric Teichmann.