Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Terug

Een marktanalyse en ambities voor de toekomst aan de vooravond van het wijnfestival

Brussel – De huidige gezondheidscrisis zal geen invloed hebben op het Delhaize Wijnfestival dat twee keer per jaar plaatsvindt en dat hoog gewaardeerd wordt door wijn- en bubbel enthousiasten. Van 17 september tot 14 oktober biedt Delhaize promoties op meer dan 200 wijnen en bubbels. In de Delhaizewinkels zijn er tijdens deze periode 1+1, 2+1 en -25% promoties alsook vele bijkomende promoties op het online assortiment.

Trends in de eerste jaarhelft

Delhaize merkte in de eerste jaarhelft een toename op in wijnconsumptie aangezien de huidige gezondheidscrisis ervoor zorgde dat de wijnconsumptie in eigen huis toenam. In 2020 steeg Delhaize zijn marktaandeel voor de categorie wijn en bubbels met 0,5%. Ook merkt Delhaize vanaf het begin van de coronacrisis toename op van de hoeveelheden wijn die in bag-in-boxes worden verkocht. Er werden zo in vergelijking met vorig jaar al 500.000 meer bag-in-boxes verkocht. Delhaize lanceert daarom dit jaar een 2,25L versie van de populaire Bag-in-Box. Ook roséwijnen doen het beter ten opzichte van vorig jaar met een stijging van 15%. In de categorie sprankelende wijnen doet prosecco het dan weer heel goed met en 10% stijging ten opzichte van vorig jaar. De eigen bottelarij van Delhaize deed het ook uitstekend en draaide zelfs dubbele shiften om 20% meer te produceren. Ook kleine flesjes doen het goed, Delhaize verkocht zo 150.000 exemplaren meer dan vorig jaar.

Voor de oogst van 2020 merkt Delhaize onder meer de zeer goede kwaliteit van de wijnen uit Zuid-Afrika en Zuid-Amerika op. Daarnaast merkt de food retailer op dat de oogsten als gevolg van de klimaatverandering steeds eerder plaatsvinden. Tot slot zal de gezondheidscrisis ook als gevolg hebben dat de volumes uit bepaalde regio's zoals Bordeaux, de Provence en Spanje veel groter zullen zijn.

Ambities naar de toekomst toe

Voor het komende jaar heeft de supermarktketen duidelijke doelstellingen en de focus blijft bij Delhaize’s sterktepunten. Zo wordt verder ingezet op historisch succesvolle regio’s en landen zoals onder meer de Bourgogne, Chili, Portugal en Bordeaux. Ook zal er verder ingezet worden op subcategorieën zoals organische wijnen en wijnen zonder sulfieten. Respect voor landbouwers en het milieu staat centraal in de waarden van Delhaize en de keten biedt haar klanten breed gamma aan biologische wijnen aan waaronder de Solar 6 Bio, die ook bij-vriendelijk is.
Milieuvriendelijkheid vraagt ook aandacht voor meer ecologische verpakkingen. De pouch-wijnen zijn hier een voorbeeld van. Deze worden in bulk vervoerd waardoor er dus minder vrachtwagens op de weg zijn. Delhaize is de eerste retailer op de markt die dit formaat aanbiedt. Het assortiment bestaat ondertussen uit meer dan 10 referenties met veschillende tafelwijnen en dankzij het beperkte contact met de omgevingslucht is deze van topkwaliteit.

Regionale verschillen

Het assortiment van Delhaize wordt in de verschillende Belgische regio’s anders gesmaakt. Rode en roséwijnen worden vooral in het Zuiden van België gedronken, terwijl in het Noorden meer witte wijnen worden gedronken. Zo stelt Delhaize vast dat 64% van al hun bordeauxwijnen in het Zuiden en in Brussel wordt verkocht. Ook Alsace wijnen zijn populair in het Zuiden met 80% consumptie van het Belgisch totaal. Het noorden van het land is dan weer meer gesteld op wereldwijnen met een consumptiepercentage van 71% en Zuid-Afrikaanse wijnen met een consumptiepercentage van 80%.

Wijnfestival promotieweken

Tijdens het wijnfestival, dat plaatsvindt van 17 september tot 14 oktober, biedt Delhaize iedere week 2+1 en -25% promoties op meer dan 200 wijnen, schuimwijnen en alcoholvrije wijnen. Daarbovenop biedt Delhaize twee maal per week 1+1 promoties aan die in de winkel ontdekt en geproefd kunnen worden. Ook het online assortiment kent heel wat extra promoties gedurende deze periode. Het merk met de leeuw staat bekend om zijn experts in de wijnafdeling van de winkel om de klanten zo goed mogelijk te adviseren. Tijdens het wijnfestival wordt de informatie die in de supermarkten wordt gegeven, gebundeld in een brochure. Bewaar deze om te weten te komen wat de beste ‘food pairing’ mogelijkheden zijn.

De sterren van het wijnfestival

Naast de mooie promoties zetten de aankopers van Delhaize enkele wijnen in de schijnwerpers. Delhaize biedt drie nieuwe organische wijnen aan, de Plaza Mayor Bio in rood, wit en rosé behoren tot de «vino de la tierra» -wijnen. Ze zijn de Spaanse equivalent van de «vins de pays» van Frankrijk en komen uit Castilla La Mancha, één van de dunst bevolkte regio’s van Spanje. Een andere uitgelichte wijn is de Villebois Sancerre, afkomstig van l’alliance des Terroirs. Sancerre is zowel rijk als complex en is perfect voor liefhebbers van «vins de terroir» en biedt een mooie aanvulling aan Delhaize’s assortiment. Ook biedt Delhaize wijnen aan uit nieuwe landen zoals Marokko. De Domaine Ouled Thaleb wijnen komen uit het oudste wijnhuis van het land en die bijna honderd jaar wijn- geschiedenis proef je ook in het glas: de bodemsamenstelling, voornamelijk grind en zand, zorgt er samen met het maritieme klimaat voor dat de Zenata-appellatie vaak vergeleken wordt met Bordeaux. Nog een nieuw land in de selectie is Tasmanië met Roaring Beach Pinot Noir en een Riesling. Wijnmaker Josef Chromy vestigde zich hier zo’n 40 jaar geleden, toen Tasmanië nog zo goed als ongekend was in de wijn wereld. De omstandigheden in het schone Tasmanië zijn ideaal voor elke druif en zorgen voor frisse aroma’s.

Ook andere leuke nieuwigheden worden in de verf gezet. Zo biedt Delhaize wijnbuisjes aan. Een buisje bevat 10 cl, precies genoeg voor één glas wijn. Zo kan je proeven en naar hartenlust combineren.

Ook de Discovery “Belgian Wine” en “Wine and foodpairing” dozen zijn een leuk geschenk voor elke wijnliefhebber en krijgen de nodige aandacht met dit wijnfestival.

Delhaize Le Lion / De Leeuw

In januari 2020 telt het netwerk van Delhaize Le Lion/De Leeuw maar liefst 800 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop& Go en Fresh Atelier) in België en Luxemburg kan er een unieke winkelervaring en een hoogstaande dienstverlening worden aangeboden. Klanten kunnen ook online winkelen via www.delhaize.be, en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize biedt een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten aan. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No Gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klanten voldoen. Delhaize, dat in 2019 een omzet behaalde van meer dan 5 miljard euro en een marktaandeel van 24,1%* had in België, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een internationale distributiegroep die actief is in 11 landen met ongeveer 372.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6 700 winkels, waar wekelijks bijna 50 miljoen klanten hun boodschappen doen. *Bron AC Nielsen

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.

Contact

Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11