3 op 10 klanten respecteert social distancing niet
Betere toekomst

3 op 10 klanten respecteert social distancing niet

Vloerstickers om de social distancing van 1,5 meter te waarborgen Frequente desinfectie van winkelkarren en betaalterminals Verse broden preventief in broodzakken

Brussel - Delhaize neemt ondertussen al tal van maatregelen om de veiligheid van zijn medewerkers en klanten in zijn winkels te vrijwaren. Van basishygiëneregels tot maatregelen voor afstand en bescherming. Een steekproef bij de Delhaizewinkels toont echter aan dat 3 op de 10 klanten de social distancing maatregel niet naleeft. Daarom zullen er in de winkels nieuwe vloerstickers aangebracht worden om de veilige afstand van 1,5 meter te bewaren. Er wordt ook extra aandacht geschonken aan de desinfectie van winkelkarren, maar ook van de betaalterminals. Ook worden verse broden preventief in broodzakken gestoken, om te voorkomen dat klanten broden aanraken die ze achteraf niet zouden kopen.

Nieuwe stickers om de social distancing na te leven

Dankzij een veilige afstand van 1,5 meter voorkomt iedereen dat mogelijke virussen zich via druppels in de lucht verspreiden (na niezen, hoesten of via speeksel). Een steekproef bij de Delhaizewinkels toont echter aan dat 3 op de 10 klanten de social distancing maatregel nog steeds niet naleeft zelfs na aandrang van de Delhaizemedewerkers.

Daarbij gaat het ook om klanten die de verplichting om alleen te winkelen omzeilen door bijvoorbeeld 2 winkelkarren te nemen, zo zijn er ook klanten die weigeren om een winkelkar te nemen of geen afstand houden van de medewerkers. Soms gaat het echter verder en gaan die klanten zelfs over tot verbaal geweld tegen het personeel en de bewakers.

Delhaize roept klanten nogmaals op om de getroffen maatregelen strikt na te leven voor hun eigen welzijn en dat van onze medewerkers:

• Winkel alleen. We laten geen koppels of families toe, met uitzondering van één ouder met jonge kinderen of mensen die omwille van een beperking begeleiding nodig hebben.
  • Neem steeds een winkelkar. Deze worden na elk gebruik ontsmet.
  • Houd steeds minstens 1,5m afstand van onze medewerkers en andere klanten;
  • Blijf steeds rustig en hoffelijk

Om ervoor te zorgen dat de veilige afstand alsnog wordt nageleefd, plaatst Delhaize de komende dagen nieuwe vloerstickers met de tekst “1,5 meter voor de veiligheid van iedereen”. Daarmee wil Delhaize het belang van social distancing nog meer benadrukken.

Verse broden preventief in broodzakken

Om te voorkomen dat klanten broden zouden aanraken die ze achteraf niet zouden kopen, worden verse broden preventief in broodzakken gestoken in de lades. De broden zijn ongesneden dus die dienen de klanten zelf nog in de broodsnijmachine te steken alvorens hun winkelbezoek verder te zetten. Ook de broodsnijmachines worden systematisch ontsmet.

Frequente desinfectie van winkelkarren en betaalterminals

Winkelkarren worden in de winkels verplicht omdat die ervoor zorgen dat er automatisch een grotere afstand tussen klanten en medewerkers ontstaat. Veel klanten vrezen echter voor besmetting door gebruik ervan. Daarom herhaalt Delhaize dat de winkelkarren en toestellen zoals betaalterminals grondig worden ontsmet. Zo worden de winkelkarren na elk gebruik door een extern schoonmaakbedrijf grondig ontsmet met hun eigen onderhoudsproducten en worden toestellen zoals betaalterminals minstens om de 2 uur gereinigd.

Delhaize Le Lion / De Leeuw

In januari 2020 telt het netwerk van Delhaize Le Lion/De Leeuw maar liefst 800 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop& Go en Fresh Atelier) in België en Luxemburg kan er een unieke winkelervaring en een hoogstaande dienstverlening worden aangeboden. Klanten kunnen ook online winkelen via www.delhaize.be, en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize biedt een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten aan. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No Gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klanten voldoen. Delhaize, dat in 2019 een omzet behaalde van meer dan 5 miljard euro en een marktaandeel van 24,1%* had in België, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een internationale distributiegroep die actief is in 11 landen met ongeveer 372.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6 700 winkels, waar wekelijks bijna 50 miljoen klanten hun boodschappen doen. *Bron AC Nielsen

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.