Verkoop van alcoholvrije dranken verdubbelt tijdens Tournée Minérale bij Delhaize

Alcoholvrije dranken meer en meer populair : jaarlijkse volumestijging van 20 % voor alcoholvrij bier en alcoholvrije wijn

Brussel (22 februari 2021) - Tournée Minérale is de maand van het jaar waarin Belgen worden aangemoedigd om hun alcoholconsumptie tot het absolute minimum te beperken - met andere woorden, tot niets. Dat assortiment heeft niet gewacht tot de Tournée Minérale-maand om aan populariteit  te winnen. In 2020 steeg het verkoopvolume van zowel alcoholvrij bier als van alcoholvrije wijn met gemiddeld 15 %. Voor de Tournée Minérale zullen de cijfers nog indrukwekkender zijn want Delhaize verwacht dat de verkoopsvolumes van de alcoholvrije dranken zullen verdubbelen. Om klanten de kans te geven om iets lekkers te drinken zonder hun belofte te moeten breken, biedt Delhaize een "Pick and mix" aan op haar assortiment alcoholvrije dranken.

Het doel van Tournée Minérale is de Belgen uitdagen om tijdens de maand februari een maand geen alcohol te drinken, een gelegenheid om even je alcoholgebruik dus even op pauze te zetten.

Al enkele jaren merkt Delhaize een steeds groeiende populariteit voor deze alcoholvrije dranken, ook buiten de Tournée Minérale-maand.

In 2020 steeg bij Delhaize het verkoopvolume van het assortiment alcoholvrije dranken gemiddeld met 15 %. Dit toont dat dit assortiment zijn plaats heeft verworven bij het publiek en dat meer en meer mensen bewust kiezen voor dit soort van producten. Hiervoor gelden verschillende verklaringen : er komen meer en meer producten op de markt, de smaak- en kwaliteitsbeleving wordt beter en beter en ook de grote merken lanceren meer alcoholvrije alternatieven.

De populairste categorieën zijn de alcoholvrije bieren. Daarvan stegen de volumes in 2020 met ongeveer 20 %. De populairste alcoholvrije bieren zijn pils-, abdij- en fruitbieren. Een nu al populaire nieuwigheid bij Delhaize is de Pico Bello 0,3 % van The Brussels Beer Project, een sterk gehopt bier met bittere smaken en een korrelige body.

Bij Delhaize vindt de klant in totaal een honderdtal referenties van alcoholvrije dranken: wijnen, andere traditioneel alcoholische dranken en bieren. Vanaf  11 februari 2021 kunnen klanten in de winkel en online gebruikmaken van een "Pick and mix"-actie waarbij 25 % korting wordt gegeven bij aankoop van twee alcoholvrije producten en dit speciaal voor Tournée Minérale.

Roel Dekelver Head of External Communications Delhaize Belgium
Karima Ghozzi External Communications Manager Delhaize Belgium

Beter eten
Over Delhaize De Leeuw

Delhaize De Leeuw
In februari 2021 telt  Delhaize De Leeuw maar liefst 820 winkels in België en LuxemburgHet winkelnetwerk bestaat uit volgende formulessupermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize en Shop& Go. Via delhaize.be kunnen klanten online winkelen en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaizeklanten kunnen rekenen op een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten. Delhaize heeft een marktaandeel van 24,9% en telt meer dan 32.000 medewerkers. *Bron AC Nielsen

Ahold Delhaize
Delhaize maakt deel uit van de internationale retailgroep Ahold Delhaize die actief is in 10 landen met ongeveer 380.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 7.000 winkels, waar wekelijks bijna 54 miljoen klanten hun boodschappen doen.

Delhaize De Leeuw
Brusselsesteenweg 347, 1730 Kobbegem