Delhaize ziet wijnverkoop stijgen met 5% in vergelijking met ‘precoronatijdperk’
Beter eten

Prijs van Delhaizewijnen blijft stabiel door eigen bottelarij als wapen tegen de inflatie

Cijfers en trends verkoop wijn bij Delhaize in 2022:

• Blijvend positieve trend voor thuisconsumptie en verkoop wijn in supermarkt: verkoop stijgt met 5% t.o.v. laatste ‘normale’ jaar, 2019.
  • Eigen bottelarij als wapen tegen de inflatie: beperkte prijsstijging eigen gebottelde wijnen van 2%
  • Verkoop bag-in-boxex en pouches floreert: stijging van respectievelijk 5% en 20% in verkoop door economisch voordeel (inflatie) en uitmuntende kwaliteit (prijs/kwaliteit)
  • Opmars overzeese wijnen: één op twee flessen overzeese wijn wordt in België bij Delhaize gekocht (marktaandeel 46%). Door groeiende expertise en veranderend smaakprofiel.

Asse - Delhaize geeft de aftrap van haar eerste ‘Wijnmarkt’ van 2023 en deelt cijfers en trends over de verkoop van wijn in 2022. Het verkoopcijfer heeft zich opnieuw genormaliseerd tegenover de voorbije coronajaren, maar toch blijven consumenten – meer dan voorheen – naar de supermarkt trekken voor een goede wijn. De inflatie had slechts een beperkte impact op de prijzen van wijnen gebotteld door Delhaize zelf, omwille van de eigen bottelarij die fungeert als een wapen tegen die inflatie. De huidige koopkrachtcrisis heeft een positieve impact op de verkoop bag-in-box wijnen en wijn in zakjes (pouches), die floreren omwille van het economische interessante formaat. Tenslotte was 2022 het jaar waarin ook de overzeese wijnen verder hun opmars maakten. Voor 2023 voorspelt Delhaize dat dezelfde volumes verkocht zullen worden, maar dat klanten meer dan ooit op zoek zullen gaan naar sterke wijnpromo’s en goede deals.

Het is opnieuw die tijd van het jaar: Delhaize maakt in haar winkelrekken plaats voor een nieuwe lichting wijnen – die van de zogenaamde Oude Wereld, de wijnlanden boven de Evenaar – en biedt mooie promo’s aan op wijnen afkomstig uit de Nieuwe Wereld, de wijnlanden onder de Evenaar. Vier weken lang, van 3 maart tot en met 29 maart kunnen klanten genieten van de beste wijnen voor de scherpste prijzen.

“Het is hét moment om je wijnkelder te vullen met wijnen uit de Nieuwe Wereld. Voor iedereen die houdt van een goed glas wijn, kan je nu echt gouden zaken doen”, aldus Pieter-Jan Cuyvers, Categoriemanager Wijn bij Delhaize.

2022: het jaar van genormaliseerde verkoopcijfers

Terwijl de verkoopcijfers van wijn uit de supermarkt tijdens coronajaren 2020 en 2021 tot ongeziene hoogten stegen, was 2022 het jaar waarin deze cijfers zich opnieuw corrigeerden. De horeca kende vorig jaar normale openingstijden en mensen konden voor een goed glas wijn opnieuw terecht in restaurants en cafés waardoor het thuisverbruik (en dus de verkoop van wijn in de supermarkt) weer daalde. Na twee uitzonderlijke jaren waren de verkoopcijfers in 2022 bij Delhaize opnieuw (beter dan) normaal.

“Als we 2022 vergelijken met 2019, het laatste ‘normale’ jaar, dan zien we een stijging van onze verkoop met bijna 5%”, vertelt Pieter-Jan Cuyvers

Dat is opmerkelijk, zeker gezien het koopkrachtverlies bij heel wat gezinnen als gevolg van de inflatie. Toch vindt Delhaize een aantal verklaringen voor het stijgende verkoopcijfer. “Het lijkt erop dat mensen deels vasthouden aan de gewoonten die ze zichzelf eigen gemaakt hebben tijdens de coronacrisis, toen ze verplicht waren om wijn in de supermarkt te kopen. Een heel deel van de consumenten heeft tijdens die periode ook ontdekt hoeveel lekkere wijnen er in onze winkels te vinden zijn en ondervonden dat ze dus ook thuis van zo’n topproduct kunnen genieten. Tenslotte zorgde de inflatie voor minder restaurantbezoeken wat opnieuw in het voordeel speelt van thuisconsumptie”, vertelt Pieter-Jan Cuyvers

Voor 2023 verwacht Delhaize dat consumenten dezelfde volumes wijn zullen blijven kopen als in 2022, maar dat ze meer dan ooit op zoek gaan naar sterke promoties en goede deals. En daar zal de retailer volop op inspelen, te beginnen met een erg sterke commerciële actie tijdens de ‘Grote Wijnmarkt’ in maart 2023.

Eigen bottelarij als wapen tegen de inflatie

Anders dan bij producten uit andere voedingscategorieën, slaagde Delhaize er – als enige retailer – in om de prijsstijging van haar eigen gebottelde wijnen, als gevolg van de inflatie, onder controle en zelfs beperkt te houden. De prijzen van wijn stegen gemiddeld met 4% terwijl Delhaize die stijging kon beperken tot 2%.

“De crisis liet zich bij onze eigen gebottelde wijnen opmerkelijk minder hard voelen dan bij wijnen van de grote merken. Voor een deel is dat te danken aan de goede oogst van een heel deel van de druivensoorten waardoor de prijs per liter goedkoper was. En aangezien we onze wijnen in bulk transporteren om daarna te bottelen in onze eigen bottelarij konden we ten volle genieten van die lagere prijs per liter”, aldus Pieter-Jan Cuyvers, categoriemanager Wijn bij Delhaize.

Anderzijds heeft Delhaize met haar bottelarij haar eigen wapen tegen de inflatie in handen: het invoeren van wijn in grote volumes heeft een positieve impact op de prijs per liter en het transporteren in bulk drukt de transportprijzen en halveert de ecologische voetafdruk.

Daarnaast is de retailer niet afhankelijk van een tussenpartij die de prijzen van elektriciteit, glas, brandstof,… kunstmatig hoog kunnen houden. “Daarbij komen ook nog onze zeer goede contacten en daaruit voortvloeiende lange termijnafspraken met wijnboeren over de hele wereld. Die zorgen ervoor dat, wanneer een crisis zich aandient, er niet meteen gepanikeerd wordt en korte termijninflaties niet meteen doorgerekend worden", vertelt Cuyvers. Al deze elementen zorgen ervoor dat de prijsstijging van de wijnen gebotteld en verkocht door Delhaize zeer beperkt bleef, terwijl de prijzen van de ‘grote merken’ dan weer wel fors stegen.

Verkoop bag-in-boxes en pouches floreert dankzij koopkrachtcrisis

De verkoop van wijnen verpakt in 'bag-in-boxes', de bekende kartonnen kratjes die op geen enkel feestje ontbreken, is vorig jaar met 5% gestegen. Volgens Delhaize is de verminderde koopkracht van consumenten daarvoor een belangrijke verklaring.

“Heel wat mensen moesten het afgelopen jaar zeer bewust omgaan met hun huishoudbudget, en dan zijn de lage prijs per liter van de wijnen die in deze verpakking verkocht worden en de langere houdbaarheid een echt pluspunt”, vertelt Pieter-Jan Cuyvers

Een andere verklaring voor de stijgende verkoopcijfers ligt volgens Delhaize aan het feit dat deze verpakkingen stilaan van hun stiefmoederlijk imago af geraken. “Vroeger werden deze ‘vaatjes’ vooral geassocieerd met heel goedkope, en dus minder lekkere wijn. Maar niets is minder waar, zeker niet voor diegene die je bij Delhaize koopt. Door het transport van het pure natuurproduct in bulk naar België en de wijn die pas na aankomst in de bag-in-box belandt via de speciale bottellijn in onze bottelarij, worden de karakteristieken en kwaliteit van de wijn behouden. Dat is anders bij wijnen die reeds in het land van oorsprong in de bag-in-box verpakt worden en vervolgens duizenden kilometers en wekenlang onderweg zijn”, vertelt Cuyvers. De Pink Flamingo van Vranken-Pommery is een voorbeeld van een absolute topwijn, verpakt in een bag-in-box.

Ook de zogenaamde ‘pouches’, wijn verpakt in plastieken zakken zonder een kartonnen doosje eromheen, worden almaar populairder. De verkoop steeg vorig jaar met 20%, naar 500.000 verkochte exemplaren. Het drinken van wijn gaat gepaard met heel wat tradities, en ook het omarmen van nieuwe verpakkingen door de consument is een proces dat eerder traag verloopt.

De bag-in-boxes zijn ondertussen een gekend en geliefd formaat, maar dat heeft ook zijn tijd nodig gehad. De pouches zijn opnieuw een nieuw formaat waaraan de consument moet wennen, maar waarvan de voordelen velen al overtuigd hebben. Delhaize is de enige retailer die dergelijke formaten kan bottelen en is dan ook van plan hier de komende jaren sterk op in te zetten, niet in het minst omdat de pouches een grote stap vooruit zijn op vlak van duurzaamheid: ze nemen minder plaats in tijdens het transport dan de bag-in-boxes en er wordt geen papier meer gebruikt.

“Voor de consument komen ze in een handig volume van 1.5l, de prijs per liter ligt lager én de houdbaarheid is ook hier een pak langer dan bij wijn in flessen door het vacuümsysteem”, vertelt Pieter-Jan Cuyvers.

Opmars van overzeese wijnen: één op twee flessen wordt gekocht bij Delhaize (46% marktaandeel)

Nog een opmerkelijke trend die zich voordeed in 2022 (en een die zich ongetwijfeld ook in 2023 zal verderzetten) is de verdere opmars van overzeese wijnen, uit landen als Chili, Argentinië, New Zeeland, Australië, Amerika,… Delhaize heeft hier ondertussen een marktaandeel van 46%, wat betekent dat bijna een op twee overzeese wijnen in België bij Delhaize gekocht wordt.

De goede prijs-kwaliteitsverhouding die Delhaize kan bieden (o.a. door het transport van wijn in bulk) is daar de grootste verklaring voor. Hoewel de klassieke wijnen bijvoorbeeld afkomstig uit Bordeaux nog steeds voor het grootste marktaandeel zorgen, zien we dus een groeiende populariteit van wijnen afkomstig uit de ‘Nieuwe Wijnlanden’.

Een verklaring voor de groeiende populariteit van deze wijnen ligt volgens de wijnexperten bij Delhaize in de kwaliteit en het smaakprofiel ervan. De opwarming van het klimaat heeft gezorgd voor een evolutie van smaak van de druiven die bijvoorbeeld in Frankrijk gekweekt worden. Het komt erop neer dat – door het veranderende klimaat – de smaak van de druiven in Chili nu overeenkomt met die van de druiven in Frankrijk een heel aantal jaren geleden.

“En, niet onbelangrijk, stilaan weten ook de wijnbouwers in de nieuwe wijnlanden hoe ze wijn moeten maken. Hun kennis en expertise groeit jaar na jaar, waardoor ze stilaan het niveau van de Franse wijnen evenaren”, besluit Cuyvers.