Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
Wijnfestival bij Delhaize: retailer ondersteunt met mooie promoties de koopkracht van Belgen
Terug
Beter eten

Wijnfestival bij Delhaize: retailer ondersteunt met mooie promoties de koopkracht van Belgen

Aankoopgedrag en koopkracht gaan hand in hand: groei van 10% op wijnen tussen 3 en 9 euro

Wijnverkoop groeit online met 35% dankzij delhaize.be 

 

Brussel – Van 22 september tot 19 oktober vindt het Delhaize-wijnfestival plaats, het tweede al dit jaar. Met de beurs en de daarbij horende promoties wil de retailer tegemoet komen aan de dalende koopkracht van onze landgenoten en hen, ondanks de financieel uitdagende tijden, toch laten genieten van heerlijke en kwaliteitsvolle wijnen tegen een zachte prijs. Dat koopkracht en koopgedrag hand in hand gaan merken ze ook bij Delhaize: de retailer stelt een groei van 10% vast voor wijnen tussen 3 en 9 euro. Het koopgedrag van de klant verandert ook wat het verkoopkanaal betreft. Zo zien we een stijging van 35% van de online verkoop van wijnen op delhaize.be.  

Veel gezinnen zitten – onder andere door de woekerende energieprijzen – middenin een financieel uitdagende periode en dat vertaalt zich naar hun koopgedrag van (luxe)producten zoals wijn. Ze gaan bewuster om met hun huishoudelijk budget, zonder daarbij te willen inboeten op de kwaliteit van de producten die ze kopen. “We zien dat, sinds de start van de crisis, mensen vooral wijnen kopen in de prijsklassen van 3 tot 5 euro en van 6 tot 9 euro”, vertelt Pieter-Jan Cuyvers, Aankoopmanager Wijn van Delhaize. “Onze wijnen uit de goedkoopste prijsklasse zijn voornamelijk wijnen die gebotteld worden in onze eigen wijnbottelarij en zijn producten van de allerbeste kwaliteit”. Aan die behoefte, kwaliteitsproducten kunnen kopen tegen een betaalbare prijs, komt Delhaize meer dan ooit tegemoet. Het beschermen van de koopkracht van zijn klanten en tegelijk goede producten aanbieden is immers één van de belangrijkste missies van de retailer.  

Delhaize pakt tijdens zijn tweede wijnbeurs van dit jaar uit met heel wat interessante promoties, geldig op meer dan 200 verschillende wijnen, schuimwijnen en non-alcoholische wijnen. Klanten wordt duidelijk gemaakt dat heerlijke wijnen absoluut niet duur hoeven te zijn.  

Straffe promo’s en aandacht voor prijs-kwaliteit zorgen voor stijgende verkoop  

Door met straffe promo’s tegemoet te komen aan de huidige situatie van gezinnen die op verschillende manieren in hun portemonnee geraakt worden, ziet de Delhaize de verkoop sinds het tweede deel van dit jaar opnieuw stijgen. Sinds juli 2022 is er een stijging van 4% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Ook het ‘premiumisatie’-effect blijft niet uit: Prosecco’s winnen marktaandeel (stijging van 11%) en ook de Crémants doen het goed (stijging van 5%) na een lange periode van moeilijke verkoop.  

Het eerste semester van dit jaar zag de retailer de verkoop van wijnen dalen met 10% tegenover dezelfde periode vorig jaar.  De dalende koopkracht van Belgen heeft dus duidelijk een invloed op de verkoop van “luxeproducten” zoals wijn. Een andere reden voor de teruglopende verkoopcijfers is de heropleving van de horeca na de coronacrisis. Er worden opnieuw meer alcoholische dranken buitenshuis genuttigd worden, ten nadele van de verkoop ervan in supermarkten.  

Keuze van de consument 

De online verkoop blijft groeien. Steeds meer klanten vinden de weg naar onze online shop om hun (schuim)wijn te kopen. De wijnverkoop op delhaize.be is met 35% gestegen tegenover de periode voor covid. 

De toegenomen vraag naar Belgische wijnen van de afgelopen jaren laat zich ook voelen in de verkoop. In 2021 werden bij Delhaize maar liefst 70.000 flessen verkocht. 

Niet te missen product 

Het wijnfestival van Delhaize is het moment om enkele nieuwe producten uit het gamma in de spotlight te zetten. Eén van die producten is de splinternieuwe en luxueuze Ars Collecta van Cava-pionier Codorníu: witte en rosé cava in een reeks kunstige flessen, op de markt gebracht naar aanleiding van hun 150ste verjaardag. “Met deze nieuwkomer vieren we niet alleen hun 150ste verjaardag, maar klinken we ook op een geweldige samenwerking tussen Codorníu en Delhaize van meer dan 25 jaar”, aldus Pieter-Jan Cuyvers van Delhaize. 


Karima Ghozzi
Karima Ghozzi External Communications Manager
Roel Dekelver
Roel Dekelver Director Communications & Stakeholder Management